Recent Posts

Like This Blog ?

Sabtu, 25 Disember 2010

Isu tudung orang Islam dan kristian (sister)

Aku terbaca satu artikel mengenai tudung wanita kita ni yang leh dikatakan sekadar cukup untuk menutup aurat. Persoalannya ada yang mengatakan fesyen yang tebaru ni (yang melilit kat leher) mengikut ajaran kristian. Betul ker?so aku masukkan salah satu komen kat bolg di sini untuk pertimbangan korang..

mungkin ramai yg salah faham..siapa yg kurang faham,eloklah bertanya kepada ustaz / ustazah/pakar yg belajar tentang religions (agama &jenis2 agama)..bukan ustaz/ustazah yg belajar tentang tajwid ke,ekonomi ke,n etc.sbb setiap ustz/ustzh ada bidang yg menjadi kepakaran mereka.salah jumpa doktor pakar,kan dah salah mkn "ubat".. Kan kan?

jadi,sekadar berkongsi ilmu dari lecturer saya di uia,semasa kami belajar subject Methods of Dakwah.( madam Saodah Abdul Rahman) .=).beliau ialah antara lecturer yg selalu hadir conference (persidangan) bersama ketua2 agama di seluruh dunia dan beliau biasa masuk ke dalam church (pelbagai jenis church) n etc.



ok,..mana ada islam yg menyerupai sister di church ni..xde langsung..sbnarnya mereka yg ikut islam. Mereka yang mengamalkan perkara2 baik dari ajaran Islam. dan yg tepatnya,mereka ini ialah golongan yg ikut ajaran kitab injil yg asal dari segi pakaian.(dari segi akidah mereka tak nak ikut).ok,sebelum islam datang,ajaran yg dibawa oleh nabi terdahulu adalah mengikut kitab taurat,injil dan zabur kan? ha..org kristian skrg ni ikut ajaran injil yg dah ditokok tambah.so,ade part yg dia ikut injil yg asal,ade part yg die ikut injil yg dah ditokok tmbh.


justeru itu, masih ada org kristian yg amalkan ajaran injil yg asal..(selalunya paderi/sister/yg berjawatan) mereka ni dikenali sbg kristian ortodoks.mereka ni ialah golongan yg mengikut ajaran yg benar (agama Allah sebelum kedatangan islam).jadi,pakaian dan akhlak mereka adalah yang baik2..(pakaian yg baik -menutup aurat- dan akhlak yg baik -jujur,ikhlas,pemaaf dan sbgnya. )

jadi,pakaian jubah,tudung,(mcm tudung trend skrg ni) tu smua pakaian yg baik2..menutup aurat..tak ada isu islam menyerupai sister di church.

cuma,setelah kedatangan Islam,ajaran yg dibawa oleh nabi sebelum Muhammad serta kitab sebelum Al-quran,semuanya telah diMANSUHKAN.akidah mereka tidak diterima kerana Allah telah menyuruh kita semua mengikut ajaran Nabi Muhammad which is Islam dan mengikut kitab yg dibawanya which is Al-Quran.

jadi,harap jgn keliru ye.. yg salah pasal tudung ialah tidak menutup auratnya..mksudnya kain tudung yg singkat dan sbgnya.Banyak lagi pakaian kita yang sama seperti jubah,kopiah,ihram (sami budha kan pakai mcm ihram,color je lain) dan ada byk lagi contoh yang lain.

maaf sekiranya ada yg tidak bersetuju.saya cuma berkongsi ilmu dari apa yg saya pelajari.kepada yg lebih arif,mohon rujukan kepada yang lebih arif..wallualam (^,^)

1 komen ! anda pula ?:

babyhhikmah berkata...

bagus2 semua post awk ok..akan sy baca dan komen selalu..search sy di babyh hikmah di fb..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Sponsor Post !