~mood : Diploma Elektronik Komunikasi - Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah , Shah Alam

Recent Posts

Like This Blog ?

Selasa, 29 Mac 2011

Hikayat Merong Mahawangsa Mediafire Download


Ada sesiapa tercari-cari di mana sumber untuk download Hikayat Merong Mahawangsa ? Nape aku tanye ? Ade kat sini ke ? Sebenarnya aku pun sedang mencari juga cerita Hikayat Merong Mahawangsa ni. Takder org upload ke ? Camne nak download ek ? Haduih... Kalau sesiapa ada link Movie ni sila tinggalkan komen ye.. Bole kita kongsi.. Kata orang Sharing Is Caring...hu3.. Da lame cari ni.. Dengar best sangat-sangat...mesti meletup ! ok... Sape tau sumber untuk download..komen yep...Salam.. :)

Isnin, 28 Mac 2011

Keyword Lucah ? Gtal tgn btol !

Klik pada gambar untuk perbesarkan !
Salam sume...ni aku nk kongsi tentang kata kunci untuk blog aku, tgok budak2 zaman sekarang ? atau kerja sape ni ? takde kje lain ke ? tgn tu gtal btol nak surf pic lucah. Adoy... gila btol... tiap-tiap hari keywords same jeee....

ni yg dari blogger , same jgk la... 

Klik pada gambar untuk perbesarkan !
Adoy... kepada yang terlibat, berhenti la melihat benda g2... n kpd gurl yg pic2 seksi at laman sosial khususnye facebook... terlalu mengancam la.. ingt, dosa anda sentiasa bertambah wlaupun sedang tidur.. ok.. (~Sharing is Caring~) Salam~~ :)

Buat Duit Gratis ?? hu3.. Klik SINI !!!
(Jika ingin mengetahui selanjutnya tentang perusahaan walit, bolah email ke arifsinx@yahoo.com) tk!

Sabtu, 26 Mac 2011

Suka Gambar Lucah (Balasan Dunia)

Untuk tatapan umun , dan khas untuk yang mempunyai masaalah.....yang suka
melihat gambar lucah......

Subject: Diserbu wanita bogel 

Sebagai pengajaran dan peringatan bersama ..

Diserbu wanita bogel - mingguan perdana 18 mac 01

Seorang lelaki jemaah haji dari negara ini mendakwa dia diserbu oleh
sekumpulan wanita bogel di tepi Kaabah. Pendakwah Ustaz Hj Safuan Fathy
berkata, berikutan itu lelaki tersebut lari tidak tentu arah hingga ramai
yg menyangkanya tidak siuman. "Dia juga menangis teresak-esak seperti budak
kecil ketakutan," kata Ustaz Safuan.

Menurut beliau, peristiwa membabitkan lelaki berusia 40-an itu diceritakan
kepadanya oleh seorang rakannya yg kebetulan menguruskan jemaah haji pada
tahun
itu. Rakan saya bertanya kpd lelaki berkenaan apa yg menyebabkan dia
berkelakuan
begitu secara tiba2.

Pada mulanya lelaki tersebut enggan berterus-terang tetapi setelah didesak,
katanya
dia diserbu dan disekat oleh sekumpulan wanita bogel semasa hendak
memulakan tawaf. Menurut lelaki itu, kesemua wanita tersebut berbogel dan
dia juga tidak nampak lelaki atau wanita yg berpakaian melainkan kumpulan
wanita berbogel itu sahaja.

Katanya, mereka halang dia dari masuk ke kawasan Kaabah. byk kali juga dia
cuba
merempuh tetapi gagal. akhirnya dia rasa tidak bermaya hingga menangis
ketakutan,"
kata ustaz safuan. menyedari mungkin ada dosa berat yg dibawanya, lelaki
itu turut memohon ampun kpd Allah byk2 hingga kelakuanya menarik perhatian
anggota jemaah lain.

Rakan saya yg juga seorang ustaz bertanya kpd lelaki itu, apa yg dia agak
jadi punca. seperti mula lelaki itu agak keberatan. sungguhpun begitu, dia
kemudian mengakui
dirinya adalah pengemar gambar atau video lucah." ustaz safuan seterusnya
berkata, petanda kegilaan lelaki terbabit terhadap bahan2 lucah ialah dia
banyak menyimpan
sama ada gambar, buku, VCD, serta sering melayari laman web bogel utk
memuaskan nafsu.

"Menurut lelaki itu, dia gemar benda2 lucah itu sejak bujang lagi. setelah
berbelas tahun kahwin pun hobi itu masih tidak dapat ditinggalkan. Dia
sudah jadi seperti penagih;" katanya.

Menurut Ustaz safuan, dari pengakuanya, lelaki itu mendakwa isterinya juga
sudah
tidak mampu berbuat apa2 utk mempengaruhi dia tinggalkan tabiat buruk itu.
"Yg peliknya, pada mlm sejurus sebelum dia keluar ke lapangan terbang utk
ke
tanah suci, dia masih lagi sempat tonton video lucah sebelum berlepas.
sebelum itu,
dia menghubungi seorang kawanya yg hendak berangkat ke jepun agar belikan
dia
beberapa majalah lucah utk koleksinya," katanya.

Lelaki itu menceritakan demikian di hadapan rakan Ustaz Safuan sambil
menangis sesal. Sehubungan itu, dia dinasihati agar bertaubat nasuha dan
bertekad tidak akan
mengulangi perbuatan terkutuk itu lagi. "lelaki itu bersetuju. Dihadapan
rakan
saya itu juga, dia menelefon isterinya di tanah air agar minta bakar semua
bahan
lucah yg ada dlm simpanannya.

Dia kemudian menghubungi rakanya di jepun minta jgn beli majalah porno yg
dia pesan sebelum itu. Atas kehendak Allah, Ustaz Safuan, lelaki berkenaan
akhirnya kembali bersemangat dan berjaya menyempurnakan ibadah hajinya
hingga selesai tanpa sebarang gangguan. Kumpulan wanita bogel itu juga
tidak muncul2 lagi selepas itu"

Perkara Yang Menyebabkan Syirik Tanpa Disedari


Apa yang saya maksudkan adalah cara salam.....

Ajaran Allah dalam Al Quran hanya dua cara salam yang diajarNya melalui baginda Nabi Muhammad yang diberkati lagi baik;

AQ 24:61............ "Apabila kamu memasuki rumah, berilah penghormatan kepada sesama kamu dengan salam hormat daripada Allah, yang diberkati dan baik. Begitulah Allah memperjelaskan kepadakamu ayat-ayat supaya kamu faham."

Memandangkan dalam Al Quran cara salam yang Allah ajar melalui nabiNya iaitu "Salaam" dan "Salamun alaikum" maka itulah sahaja yang dimaksukan yang diberkati dan baik menurut Allah. Adapun selain dari cara itu adalah yang tidak menurut salam seperti ajaran Allah dan akan di masukkan dalam neraka.

AQ 58:8............"Kemudian,apabila mereka datang kepada kamu, mereka memberi salam hormat kepada kamu dengan yang tidak menurut salam hormat daripada Allah kepada kamu; dan mereka berkata, "Mengapa Allah tidak mengazab kitakerana apa yang kitamengatakan?" Cukuplah bagi mereka Jahanam, di mana mereka dipanggang

-satu kepulangan yang buruk!

Ada pun perkataan "Assalamualaikum" langsung tidak akan ditemui dalam Al Quran yang sebanyak 114 surah, maka salam cara itu adalah bukan dari pada Allah. Adapun perkataan "Assalam" yang terdapat dalam Al Quran merupakan antara nama-nama Allah. Dengan ini adalah tidak keterlaluan bagi saya berpendapat mengucapkan cara salam "Assalamualaikum" adalah menyamakan orang yang kita bagi salam sama taraf dengan Allah dan perbuatan ini adalah syirik kerana mengucapkan Assalamualaikum (Maha Sejahtera ke atas kamu), ini adalah kerana Maha Sejahtera hanya layak untuk Allah bersesuaian dengan namaNya dalam Al Quran.

AQ 23. Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera (Assalam),Yang Mengaruniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa,Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dariapa yang mereka persekutukan. Allah dah ajar cara salam..... mengapa cari cara salam cara lain?

Maaf jika ada yang tersinggung..... terima kasih. 


sumber :  Syok

Top Keywords Searches By Google... Jom ?


Haha....saje2 jee... juz nak share top 365 keywords dalam setahun ni.. Facebook ? memang la top coz rmai sangat2 sekarang. Sampai slow facebook dibuatnye....adoyai... naik geram aku! huhu... Apepun, buat la entry brdasarkan keywords di atas. Pandai2 korg la teke2 ckt...okey...Salam~ :) <3

Jumaat, 25 Mac 2011

Gempa Bumi Di Myanmar 2011


Gempa bumi berkekuatan 6.8 skala richter melanda Myanmar berhampiran sempadan dengan Thailand utara pada hari ini (Khamis,24 Mac 2011)  dan mengorbankan seorang wanita.
Saksi mengatakan, getaran dapat dirasakan di Bangkok, pusat Myanmar dan ibukota Vietnam iaitu Hanoi di mana orang ramai diarahkan keluar dari bangunan-bangunan tinggi. Polis mengatakan seorang wanita berusia 53 tahun di Mae Sai, wilayah Chiang Rai, telah terkorban ketika salah satu dinding rumahnya runtuh.

Gempa itu berpusat 111 km (69 batu) utara bandar Chiang Rai, wilayah paling utara Thailand. Saksi di Chiang Mai, memaklumkan tiada kerosakan yang berlaku, tetapi mengatakan gempa tersebut sangat kuat. Televisyen TPBS mengatakan bekalan elektrik terputus di beberapa bahagian di Mae Sai.

Somchai Baimuang, wakil pengarah jabatan meteorologi Thailand, mengarahkan orang ramai supaya tidak panik.
   
“Masih terlalu awal untuk mengenalpasti kerosakan yang berlaku. Gempa susulan mungkin akan berlaku dalam masa dua hari,” katanya kepada Reuters.

 Penduduk meninggalkan rumah mereka di ibukota Myanmar, Naypyitaw dan bandar raya terbesar, Yangon. Tidak ada kematian atau kecederaan yang dilaporkan.

p/s: Haish..dah dekat dengan Malaysia tu. Istighfar la banyak-banyak.

Gadis Cuba Bunuh Diri di Kelantan Cedera Terjun Tingkat 3.. Apa kes ni ?


KOTA BHARU – Pusat beli-belah KB Mall di sini yang pernah gempar ekoran tragedi kereta ‘menjunam dari langit’ pada tahun 2009 sekali lagi menjadi tumpuan semalam apabila seorang gadis cuba terjun disyaki untuk membunuh diri dari tingkat tiga bangunan tersebut.

Kejadian pada pukul 3.30 petang itu menarik perhatian ramai apabila mangsa yang berusia 20 tahun dikatakan berdiri di birai bangunan sambil memegang sebilah pisau dan sebuah telefon bimbit.

Sesekali gadis yang bekerja di pusat beli-belah Wakaf Che Yeh dekat sini itu dilihat cuba mengacu dan meletakkan pisau pada lehernya.

Mangsa yang berasal dari Kampung Gaung di sini dipercayai bertindak demikian kerana tertekan dengan masalah keluarga dan cinta.

Pasukan bomba yang tiba di tempat kejadian mengambil masa kira-kira sejam untuk memujuk gadis tersebut.

Ketua Operasi Balai Bomba Kota Bharu, Shahrin Yusman Mat Yusof berkata, cubaan pihaknya untuk menarik mangsa gagal apabila gadis itu terlepas daripada genggaman anggota bomba dan terjatuh ketika dia meronta-ronta untuk terjun.

Sumber : Sini

Rabu, 16 Mac 2011

Free Download Kaspersky Trial Resetter 2011 - No Blacklist Key -


hehe... Bosan la asyik BW je sehari, sori la bagi yg arif x follow lagi, tp sbb internet slow, dlm proses, ni juz nk share ilmu jea.. Maklum la, bab it ni yang paling arif suka n skrg baru gatal tgn nk post. Ade sape2 nak cuba kaspersky 2011 ? Maklumlah kaspersky kan bagi arif terbaik la.. Yang terbaik Kaspersky Pure. Tapi arif guna skrg Kaspersky Internet Security 2011. Yg ori laa.. Cuma nak share ilmu bagi yg xde duit or nk jimat. Guna yg trial pun dah ok. Download je software dy kat Laman web rasminya iaitu http://www.kaspersky.com/ . Lepas siap download, install mcm biasa jea, then bila dy tnya key, amik la trial version. Tp dy nak internet connection la baru bleh amik trial tu, then dapat la untuk 30hari... ha ?? 30 hari je ?? Lpas tu ? Ni la ilmu yg nk dikongsi, bila dekat2 nak tamat lisense tu, kite reset la gne resetter. Ada merata2 dlm internet. Tp aku bagi yg aku punye la, download sini > Mediafire. hehe....ok2..~Sharing is Caring~ Hope Enjoy~~

Isnin, 14 Mac 2011

Gadis Melayu Seksi : Apa Kata Hati Mereka???

Assalamualaikum dan salam satu blogger. Apa buat hari cuti hujung minggu nie? Beriadah? Bersosial? Bercuti? Berkelah? Menonton? Berblogwalking? Berdating? Ape pun yang anda buat, pakaian apa yang korang pakai tuh? Kalau orang tengok leh naik nafsu tak? Tapi bila cakap macam tu ade pulak suara perempuan yang nak tutup dosa yang dilakukan tu. "Ala...kalau pakai ape pun orang gatal tengok naik jugak nafsunya."aduhh....menjawab!Tapi, pasal dosa korang pikir tak? Korang jangan lupa kita orang Islam. Dan pemakaian tuh wajib tutup aurat. Bukan sebab orang pandang atau mak bapak korang tak kesah, tapi Allah sentiasa melihat, Malaikat sentiasa mencatit, dosa dan pahala sentiasa dihitung. Ade korang kesah ke dengan suma tuh? Tak kan. Sebab tu la kalau pegi jea memana konon banyak jea boleh tengok org free hair, pakai short, baju...mak aiii....tunduk skit da nampak lurah. Tapi cuba tanya kat diorg....Islam kan?.....Mau jea kene maki balik. Macam tu la situasi kesesatan zaman sekarang nie. Aku rasa lebih dari separuh yang tak bertudung padahal mak bapak dah bagi pendidikan agama yang cukup. Mak bapak tak ajar? Jadi tu dah jadi tanggungjawab sendiri. Jangan nak salahkan orang lain. Tapi masalahnya, makin berpelajaran makin kurang ilmu agama. 

Cuba la pegi tengok kat mana-mana IPTA atau IPTS atau mana-mana pusat pengajian. Nak dapat majoriti yang bertudung cukup susah. Kat UIA?? Dalam mungkin, tapi abgteror penah jugak kenal budak UIA nie kat dalam club, Modesto's masa zaman dl....berskirt pendek, minum arak, menari tak kira jantan betina. So, mana lagi nak cari orang yang mengetahui hukum agama? Bukan tau jea ok....sebab memang ramai yang tau tapi tak mengamalkannya. Tak sampai seru katanya. Hmmm....seru camne yang korang nak?....korang tau ajal korang umo berapa? So, memang takde yea istilah sampai seru sebab kalau dari agama lain sampai seru nak memeluk agama Islam tuh memang boleh guna sangat-sangat. Tapi lahir-lahir dah Islam, kecik-kecik pegi ngaji, sekolah sentiasa jea ade pendidikan agama sampai ke Universiti, tapi diamalkan ke ehh?....
 
Cuba la kalau ade plak saman ekor sape tak pakai tudung. Takan sampai nak kene buat camtuh. Mau beratur panjang orang bayar sama. Tapi kat akhirat nanti takan nak beratur panjang gak nak kene bakar rambut yang dibangga-banggakan tu?....Bukan ape. Masalah dari segi penguatkuasaan la semua nie. Takde pihak nak ambil bab. So, takde sape peduli nak pakai tudung ke tak...."Ada aku kesah"....katanya....Pastu ade pulak yang cakap. Tak pakai tudung jea la, tapi manede pakai seksi-seksi. Aduh....korang paham tak tujuan sebenar bertudung.....nak tutup aurat, nak tutup dada korang. Memang la ade yang pakai tudung tayang dada, Itu da lain dosa dia buat. Kira masuk akaun lain la. 

Sepatutnya bende yang kritikal macam nie la kerajaan patut campur tangan. Erk.....nak campo ke kalau sendiri pun...erk....mampus aku! Takan ketam nak ajar anak jalan lurus plak....adeh. So, kerajaan takan masuk campur la nampak gayanya dalam hal nie. Tahniah anda-anda yang tak bertudung and seksi tuh. Tapi itu dunia yea tuan-tuan dan puan-puan. Kat akhirat takde yang terlepas. Jangan sampai ade plak yang tak percaya akan hadirnya hari kiamat. Murtad nanti.....dah jadik satu hal lain plak....aduhhh!!!....Memang takan selesai la masalah nie. Assalamualaikum!!!!............
 
sumber : AbgTeror

Ahad, 13 Mac 2011

Kisah Buang Bayi


Di pagi hari yang nyaman,dua orang sudah lanjut usianya duduk berehat-rehat. Pak Abu dan Pak Majid namanya. Yang Pak Abu membaca surat khabar manakala Pak Majid hanya duduk termenung jauh sambil hisap rokok daun.

Pak Abu: Majid, engkau tengoklah berita hari ini. Ada orang sanggup jual anaknya.

Pak Majid: Hmmmmm. Jawab Pak Majib macam acuh tak acuh je.
Pak Abu: Kot pun terdesak nak duit janganlah jual anak. Banyak lagi cara nak dapat duit. Kerja kat pam minyak ke, jual kacang putih ke, jual surat khabar ke. Betul tak Majid...?
Pak Majid:Hmmmmmmm... Sambil mengembus asap rokok daunnya keluar melalui hidungnya...
Pak Abu: Kau ni kenapa Majid? Takkan berita ini kau tak ambil peduli ke? Ini melibatkan kemanusiaan tahu. Binatang pun tahu nak jaga anaknya.
Pak Majid: Hmmmm....Nilah aku nak bagitau engkau. Kalaulah aku masa muda-muda dulu..Aku jual je anak-anakku tu..
Pak Abu: Hah??? Engkau biar betul Majid!
Pak Majid: Hoii.. Engkau sedar tak sekarang ni berada di mana? Sedarlah Abu....Kita sekarang di RUMAH ORANG TUA. Kalaulah aku tahu perangai anak-anak aku tu macam nilah, dah lama dah aku jual budak-budak tu!

Dosa Yang Lebih Besar Daripada Zina


Pada suatu senja yang lengang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-hayang. Pakaiannya yang serba hitam menandakan bahawa ia berada dalam dukacita yang mencekam.

Tudung kepalanya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang telah meroyak hidupnya.


Pada suatu senja yang lengang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-hayang. Pakaiannya yang serba hitam menandakan bahawa ia berada dalam dukacita yang mencekam.


Tudung kepalanya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang telah meroyak hidupnya.


Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu perlahan-lahan sambil mengucapkan salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus menunduk. Air matanya berderai tatkala ia berkata, "Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya." "Apakah dosamu wahai wanita ayu?" Tanya Nabi Musa a.s. terkejut. "Saya takut mengatakannya." Jawab wanita cantik. "Katakanlah jangan ragu-ragu!" Desak Nabi Musa.


Maka perempuan itupun secara ketakutan bercerita, "Saya... telah berzina". Kepala Nabi Musa terangkat, hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan, "Dari perzinaan itu saya pun...lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya... cekik lehernya sampai... mati," ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya. Mata Nabi Musa pun berapi-api. Dengan muka berang ia mengherdik, "Perempuan celaka, pergi kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!"... teriak Nabi Musa sambil memalingkan muka kerana jijik.


Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia menangis terangguk-angguk dan keluar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus ke mana lagi hendak mengadu. Bahkan dia tak tahu ke manakah kakinya untuk melangkah. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya.


Sepeninggalannya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya, "Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" Nabi Musa terperanjat. "Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita penzina dan pembunuh itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. "Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang hina itu?" "Ada!" jawab Jibril dengan tegas. "Dosa apakah itu?" tanya Musa yang kian keliru. "Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar daripada seribu kali berzina".


Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk memohonkan keampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahawa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Bererti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. Sedangkan orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahawa Allah itu ada, di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.


Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibandingkan dengan orang yang membakar 70 buah Al-Quran, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Kaabah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahawa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah lapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.


Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita penzina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pengajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengan istiqomah (berterusan).

Pembinaan Rumah Burung Walit dan Bagaimana untuk Meningkatkan Sarang dalam RBW yang telah berhasil.


Teknologi pembinaan rumah burung walit telah dicuba dengan berbagai kaedah. Daripada rekabentuk hinggalah penggunaan material. Apakah material atau bahan binaan yang paling sesuai untuk mendirikan rumah burung walit . Material yang lazim digunakan ialah bata merah (bata tanah), bata semin, bata blok atau dinding ‘foam’ (bata ringan)?
Penggunaan bata merah (bata tanah) adalah paling sesuai berbanding bata semin, bata blok kerana ianya terbukti dapat menstabilkan suhu dalaman rumah burung pada waktu siang dan malam serta mempunyai aroma atau bau tanah yang bersesuaian dengan kehendak burung. Sebaliknya dinding ‘foam’ (campuran simen + pasir + bahan kimia) sesuai juga kerana kosnya lebih murah tetapi kurang selamat berbanding dengan bata tanah atau bata semin. Ianya lembut dan mudah dicerobohi pencuri. Walau bagaimana pun jika digunakan pada tingkat atas ia tiada masaalah. Penggunaan di kawasan pendalaman dan kosnya lebih murah tetapi tidak begitu sesuai di kawasan terbuka.
Rekabentuk yang selalu digunakan ialah penggunaan rumah monyet pada bahagian atas bertujuan untuk meninggikan kedudukan lubang masuk khususnya dikawasan kebun yang terdapat banyak pokok bagi mengelakkan ganguan pada lubang masuk. Sekali gus dapat mengawal cahaya terang kedalam rumah burung. Kaedah penggunaan lubang terjun juga sesuai untuk burung-burung yang tua. Bagi memancing burung muda lubang terjun tidak berapa sesuai. Lubang terjun biasa digunakan untuk rumah walit dikawasan bandar atau pekan bagi mengelakkan dikesan oleh pihak berkuasa dan orang ramai.
Apakah caranya untuk meningkatkan mutu dan kuantiti sarang burung dalam sebuah rumah burung yang telah mempunyai hasil?. Mutu sarang burung dapat ditingkatkan dengan mengawal suhu pada kadar 25-29 darjah Celcius dan kelembapan antara 85-90% di samping kebersihan
dan keadaan dalam rumah burung perlu dititikberatkan. Kuantiti sarang burung pula dapat ditingkatkan dengan menambah kayu sirip (perbanyakkan tempat untuk burung menginap) samada secara rak berlapis atau bertingkat atau ditambah satu lapisan lagi tetapi ketinggian rumah burung tersebut mestilah melebihi 6 kaki. Di samping itu hasil sarang burung juga harus dituai berulang kali dalam sebulan jika sarang telah banyak. Ini bagi mengelakkan burung bersarang ditempat yang sama.

Rekabentuk Rumah Burung Walit

waaaa... besarnya rumah. Hehe.. Kalau besar bermakna kosnya pun banyak. Bagi yang ingin mencuba juz buat yang sederhana dahulu mengikut kemampuan. Tapi jangan la kecik sangat. Ini akan menganggu keselesaan burung walit. Rekabentuk rumah walit boleh dirancang sendiri tapi perlu dibimbing oleh org yg berpengalaman. Silap hari bulan bagai menunggu bulan jatuh ke riba. Hasil tak masuk-masuk. Ini hanya nak kongsi beberapa rekabentuk rumah walit >


Haha...yang ni projek swiflet eco-park...
ni tapak pembinaannya...
ni la ilustrasi hasil tersebut..

okeyh.. terima kasih kerana sudi melawat...

DSLR Nikon D7000 !

Pada tanggal 15 September 2010 Nikon kembali merilis Camera DSLR terbaru Nikon D7000. Sebuah camera yang menawarkan kualitas gambar luar biasa, body kokoh, dan performa yang mengesankan.

Jordi Brinkman, Product Manager Nikon Eropa menuturkan, “D7000 adalah kamera yang ideal untuk pemilik DSLR yang ingin “menambah” koleksinya sekaligus semakin memuaskan hasrat fotografi dengan fitur-fitur tingkat tinggi agar dapat meningkatkan daya kreatifitasitas. Kamera ini menggunakan image sensor baru Expeed 2 dan juga sistem AF serta sensor metering yang juga baru untuk menjamin performa memukau yang dibalut dalam body yang kokoh. Intinya, kamera ini sudah memiliki semua yang dibutuhkan.”



D7000 memiliki resolusi sebesar 16.2 Megapiksel dengan format DX dan jenis sensor CMOS. Dengan menggunakan Expeed 2, D7000 menjamin kualitas gambar yang luar biasa, pemrosesan yang lebih cepat, dan berbagai fungsi dengan kekuatan lebih. D7000 mampu menangani noise dengan baik dalam pencahayaan rendah dikarenakan range iso yang lebar, 100 - 6400, yang juga dapat di tingkatkan hingga 25600.

Ketangguhan D7000 dibuktikan dengan ketahanan shutter hingga 150,000 pada kecepatan 1/8000 detik. Selain itu body kokohnya dilindungi logam campuran magnesium yang menjaganya dari debu, kelembaban, dan benturan.

Berbicara mengenai kapasitas penyimpanan, D7000 dilengkapi dengan dual slot SD Card. Dengan ini mampu mengakomodasi kebutuhan pengguna yang menuntut kapasitas yang lega.

Kemampuan lain yang dikembangkan adalah jumlah titik focus sebanyak 39 titik dengan 9 sensor silang di tengah. Tidak peduli subject ada di bagian frame yang mana, hasil gambarnya akan tetap tajam. Selain itu adalah kemampuan merekam video Full HD dengan mode AF-F sehingga proses perekaman dapat senantiasa focus secara kontinyu.


Saat ini Nikon D7000 baru tersedia di UK. Dipasarkan dengan Lensa kit 18-105mm VR pada kisaran harga sebesar $1499/£1299.99/€1399. Belum diketahui informasi kapan akan dirilis di Indonesia.

sumber : Bhinneka

Sabtu, 12 Mac 2011

Kisah tiga anak dara...


Tersebutlah alkisah sebuah keluarga aman bahagia yang dianggotai sepasang suami isteri bersama tiga orang anak dara mereka. Nak dijadikan cerita, ketiga-tiga anak dara tersebut melangsungkan perkahwinan mereka secara serentak.......

Maka sedih bercampur gumbira menyelubungi hati dan perasaan kedua ibu bapa mereka apabila majlis perkahwinan tersebut selamat dilangsungkan....

Apabila ketiga-tiga pasangan bersiap sedia untuk pergi berbulan madu ke tempat haluan masing-masing, kedua ibu bapa mereka pun dengan tegas berpesan supaya mereka tidak lupa untuk mengirimkan berita sepanjang pemergian mereka walau dengan sepatah dua kata. Supaya tidak membebankan setiap pasangan, ibu bapa mereka mencadangkan agar mereka hanya menulis tajuk iklan yang dapat menggambarkan maksud yang ingin disampaikan. Lalu mereka semua pun bersetuju degan cadangan tersebut...........

Seminggu selepas mereka semua pergi ke arah tujuan masing-masing, si ibu menerima sepucuk surat dari anak mereka yang pertama, suratnya amat ringkas, hanya perkataan "Nescafe" yang tertera. Si ibu yang cuba menyelami maksud yang ingin disampaikan, tanpa berlengah menyemak iklan "Nescafe" di akhbar yang berbunyi "Nikmatnya tak terhingga", maka fahamlah si ibu akan maksud yang ingin disampaikan.....

Selang seminggu selepas itu, mereka menerima sepucuk surat dari anak mereka yang kedua pula, suratnya juga pendek, hanya berbunyi " Standard Chartered Bank". Apabila disiasat dengan lebih lanjut, iklan Standard Chartered Bank rupanya bermaksud " Besar, Teguh dan Peramah", maka tersenyumlah kedua orang tua tersebut....

Seperti lazimnya mereka pun tertunggu-tunggu akan berita dari anak ketiga mereka, namun minggu demi minggu tidak juga mereka menerima sebarang khabar berita. Mulanya mereka agak risau namun setelah hampir dua bulan berlalu, mereka akhirnya menerima sepucuk surat yang amat dinananti-nantikan, suratnya juga amat ringkas, hanya tertulis perkataan "MAS". Mulanya mereka agak hairan kenapalah anak mereka mangambil masa yang lama sangat untuk menulis perkataan "MAS" namun setelah membaca iklan MAS di surat khabar, mereka pun tersenyum. Di surat khabar, iklan MAS berbunyi," Tiga kali sehari, tujuh hari seminggu..."

Jumaat, 4 Mac 2011

Perbualan Antara Rasulullah S.A.W Dengan Iblis




Telah diceritakan bahawa Allah s.w.t. telah menyuruh iblis laknatullah datang kepada Nabi Muhammad s.a.w agar menjawab segala pertanyaan yang baginda tanyakan padanya. Pada suatu hari Iblis laknatullah pun datang kepada Baginda s.a.w. dengan menyerupai orang tua yang baik lagi bersih, sedang ditangannya memegang tongkat.
Bertanya Rasulullah s.a.w, "Siapakah kamu ini ?"
Orang tua itu menjawab, "Aku adalah iblis."
"Apa maksud kamu datang berjumpa aku ?"
Orang tua itu menjawab, "Allah menyuruhku datang kepadamu agar kau bertanyakan kepadaku."


Baginda Rasulullah s.a.w lalu bertanya, "Hai iblis, berapa banyakkah musuhmu dari kalangan umat-umatku ?"
Iblis menjawab, "Lima belas."


1. Engkau sendiri hai Muhammad.
2. Imam dan pemimpin yang adil.
3. Orang kaya yang merendah diri.
4. Pedagang yang jujur dan amanah.
5. Orang alim yang mengerjakan solat dengan khusyuk.
6. Orang Mukmin yang memberi nasihat.
7. Orang yang Mukmin yang berkasih-sayang.
8. Orang yang tetap dan cepat bertaubat.
9 Orang yang menjauhkan diri dari segala yang haram.
10. Orang Mukmin yang selalu dalam keadaan suci.
11. Orang Mukmin yang banyak bersedekah dan berderma.
12. Orang Mukmin yang baik budi dan akhlaknya.
13. Orang Mukmin yang bermanfaat kepada orang.
14. Orang yang hafal al-Quran serta selalu membacanya.
15. Orang yang berdiri melakukan solat di waktu malam sedang orang-orang lain semuanya tidur.


Kemudian Rasulullah s.a.w bertanya lagi, "Berapa banyakkah temanmu di kalangan umatku ?"
Jawab iblis laknatullah, "Sepuluh golongan :-


1. Hakim yang tidak adil.
2. Orang kaya yang sombong.
3. Pedagang yang khianat.
4. Orang pemabuk/peminum arak.
5. Orang yang memutuskan tali persaudaraan.
6. Pemilik harta riba'.
7. Pemakan harta anak yatim.
8. Orang yang selalu lengah dalam mengerjakan solat/sering meninggalkan solat.
9. Orang yang enggan memberikan zakat/kedekut.
10. Orang yang selalu berangan-angan dan khayal dengan tidak ada faedah.


Mereka semua itu adalah sahabat-sahabatku yang setia."
Itulah di antara perbualan Nabi dan iblis laknatullah. Sememangnya kita maklum bahawa sesungguhnya Iblis laknatullah itu adalah musuh Allah s.w.t. dan manusia. Dari itu hendaklah kita selalu berhati-hati jangan sampai kita menjadi kawan iblis laknatullah, kerana sesiapa yang menjadi kawan iblis laknatullah bermakna menjadi musuh Allah s.w.t.. Demikianlah sebaliknya, sesiapa yang menjadi musuh iblis laknatullah bererti menjadi kawan kekasih Allah s.w.t...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Sponsor Post !