Recent Posts

Like This Blog ?

Isnin, 6 Jun 2011

Cara-cara Pemasangan Tweeter Yang Berkesan

Pemasangan Suara dalam rumah walit berpengaruh terhadap kejayaan setiap rumah walit. Meskipun walit termasuk binatang liar tetapi burung walet dapat dipanggil dengan suara hasil rakaman ke rumah walit yang masih kosong sekalipun. Peningkatan keberhasilan panggilan walit ditentukan oleh jenis suara yang di gunakan dan kualiti suara rakaman.






Burung walit akan cepat bertindakbalas terutama suara rakaman walit kepada yang bunyinya jenis kawin atau berahi. Untuk suara panggilan luar, boleh dipasang antara jam 5:30 pagi sampai jam 11:00 malam, sedangkan suara dalam rumah walet harus dihidupkan 24 jam nonstop. Tapi ada cara lain, boleh bertanya jika ingin tahu. 




Cara pemanggilan yang kedua yang banyak diterapkan penternak walit yaitu suara luar dihidupkan dari jam 5:30 pagi sampai jam 11:30 siang, dilanjutkan jam 1:30 petang sampai 8:00 malam. 


Kedudukan tweeter yang dipasang disudut akan mempercepat walit menginap terutama untuk rumah walit baru, hal ini disebabkan walet yang datang dan bermain kerumah walit baru kebanyakan walit muda. 








Walet muda sangat menyukai posisi sudut kerana agak terlindung. Untuk mengelakkan sarang terbentuk kecil dan menghsilkan sarang yang cantik sebaiknya tiap sudut ditambahkan papan penyudut dengan lebar berkisar 10 cm.






Untuk hasil terbaik dan suara yang dihasilkan tweeter merata di setiap ruangan penggunaan kabel harus diperhatikan betul, kabel penghubung dapat digunakan kabel untuk telefon yang berkualiti dengan ukuran kawat 0.6 mm mahupun kabel serabut. Yang terpenting memiliki ukuran diatas 0.5 mm.




Satu hal lagi yang tak kalah penting adalah arah hadap tweeter, hindari pemasangan tweeter saling berhadapan 90*. Posisi demikian membuat suara yang dihasilkan "bertaburan" sehingga membuatkan walit binggung mencari sumber suara. Sebaiknya kedudukan tweeter dihadapkan ke arah pintu masuk setiap ruangan dan pintu masuk antara lantai.

8 komen ! anda pula ?:

feyza berkata...

burung apa tuu..=)

~Arif~Asyraf~ berkata...

hhuhuuu , tu la burung walit .. rahsia rumah gelap , memberikan pulangan lumayan ..

Fara berkata...

nak tanya naper follower di blog bila klik x bleh kuar yer..ker mmg ada prob..

~Arif~Asyraf~ berkata...

HAISH ! lain topik, lain plak soalannye ! hmm , technical error .. hehe ..

bopfive5 berkata...

wah bisnis besar modal besar,kalow berhasil besar thanks sob infonya

isteri onew berkata...

lol~
ingatkn ape lah

Tanpa Nama berkata...

rumah da ada, tweeter da psg, suhu da da btl, kcrhn dlm da ckup smar da tp brung walet just trbang kt ats tpi xnk msuk.. Why bro?

~Arif~Asyraf~ berkata...

tanpa nama < mesti ade sebab lain yg sngat umum untuk diterangkan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Sponsor Post !