Recent Posts

Like This Blog ?

Sabtu, 21 Julai 2012

Hikmah Puasa Di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum kepada blogger , readers dan semua yang sudi membaca posting ini . Sudah tibanya masa semua umat Islam di seluruh dunia menunaikan rukun Islam yang ke-3 iaitu puasa di bulan Ramadhan . Hari ini 21/7/2012 ialah hari pertama umat Islam mengerjakan ibadah puasa . Sesungguhnya pahala yang amat besar dan berlipat kali ganda dijanjikan oleh Allah kepada hambanya yang beribadah Pada bukan ini .

"Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa." (S.al-Baqarah:183)

PUASA menurut syariat ialah menahan diri dari segala sesuatu yang membatalkan puasa (seperti makan, minum, hubungan kelamin, dan sebagainya) semenjak terbit fajar sampai terbenamnya matahari,dengan disertai niat ibadah kepada Allah,karena mengharapkan redho-Nya dan menyiapkan diri guna meningkatkan Taqwa kepada-Nya.

RAMAHDAH bulan yang banyak mengandung Hikmah didalamnya.Alangkah gembiranya hati mereka yang beriman dengan kedatangan bulan Ramadhan. Bukan sahaja telah diarahkan menunaikan Ibadah selama sebulan penuh dengan balasan pahala yang berlipat ganda,malah dibulan Ramadhan Allah telah menurunkan kitab suci al-Quranulkarim,yang menjadi petunjuk bagi seluruh manusia dan untuk membedakan yang benar dengan yang salah.

Puasa Ramadhan akan membersihkan rohani kita dengan menanamkan perasaan kesabaran, kasih sayang, pemurah, berkata benar, ikhlas, disiplin, terthindar dari sifat tamak dan rakus, percaya pada diri sendiri, dsb.
 

Meskipun makanan dan minuman itu halal, kita mengawal diri kita untuk tidak makan dan minum dari semenjak fajar hingga terbenamnya matahari,karena mematuhi perintah Allah.Walaupun isteri kita sendiri, kita tidak mencampurinya diketika masa berpuasa demi mematuhi perintah Allah s.w.t.

Ayat puasa itu dimulai dengan firman Allah:"Wahai orang-orang yang beriman" dan disudahi dengan:" Mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa."Jadi jelaslah bagi kita puasa Ramadhan berdasarkan keimanan dan ketaqwaan.Untuk menjadi orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah kita diberi kesempatan selama sebulan Ramadhan,melatih diri kita,menahan hawa nafsu kita dari makan dan minum,mencampuri isteri,menahan diri dari perkataan dan perbuatan yang sia-sia,seperti berkata bohong, membuat fitnah dan tipu daya, merasa dengki dan khianat, memecah belah persatuan ummat, dan berbagai perbuatan jahat lainnya.

Rasullah s.a.w.bersabda:
"Bukanlah puasa itu hanya sekedar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan omong-omong kosong dan kata-kata kotor." (H.R.Ibnu Khuzaimah)
 

Beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan, karena puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan membersihkan Jasmani manusia itu sendiri, puasa sebagai alat penyembuh yang baik. Semua alat pada tubuh kita senantiasa digunakan, boleh dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam. Alhamdulillah dengan berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama 12 jam setiap harinya. Oleh karena itu dengan berpuasa, organ dalam tubuh kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan.

Perlu diingat ibadah puasa Ramadhan akan membawa faaedah bagi kesehatan rohani dan jasmani kita bila ditunaikan mengikut panduan yang telah ditetapkan, jika tidak maka hasilnya tidaklah seberapa malah mungkin ibadah puasa kita sia-sia sahaja.

Allah berfirman yang maksudnya:
"Makan dan minumlah kamu dan janganlah berlebih-lebihan sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan." (s.al-A'raf:31)
Nabi s.a.w.juga bersabda:

"Kita ini adalah kaum yang makan bila lapar, dan makan tidak kenyang."
Tubuh kita memerlukan makanan yang bergizi mengikut keperluan tubuh kita. Jika kita makan berlebih-lebihan sudah tentu ia akan membawa muzarat kepada kesehatan kita. Boleh menyebabkan badan menjadi gemuk, dengan mengakibatkan kepada sakit jantung, darah tinggi, penyakit kencing manis, dan berbagai penyakit lainnya. Oleh itu makanlah secara sederhana, terutama sekali ketika berbuka, mudah-mudahan Puasa dibulan Ramadhan akan membawa kesehatan bagi rohani dan jasmani kita. Insy Allah kita akan bertemu kembali.

Allah berfirman yang maksudnya: "Pada bulan Ramadhan diturunkan al-Quran pimpinan untuk manusia dan penjelasan keterangan dari pimpinan kebenaran itu, dan yang memisahkan antara kebenaran dan kebathilan. Barangsiapa menyaksikan (bulan) Ramadhan, hendaklah ia mengerjakan puasa.
(s.al-Baqarah:185)

Oleh Ustaz Syed Hasan Alatas

p/s : ape yang anda fikirkan ? komen yee ! jangan tahu makan jee !  

23 komen ! anda pula ?:

Pecinta pink^^ berkata...

salam ramadhan..semoga ramadhan kali ini lebih bermakna:)

AZLA berkata...

postingannya bagus sekali sobat, bermanfaat, jika tidak keberatan ijin copas, utk dipindahkan ke blog saya....

ditunggu informasinya
terima kasih

ikaa berkata...

hari ptama posa...xpenah r letey lgsug..mmg best laaa

penyuluh perikanan berkata...

terima kasih sobat, silahkan cek..heee
sudah jadi tuh...

✿ Nani ツღ berkata...

Selamat berpuasa !! :D semoga kita sama2 mendapat keberkatan dalam mengerjakan ibadah uasa pada tahun ini ye :)

Apai berkata...

Alhamdulillah.. semoga entri ini memberi menfaat kepada pembaca2 yang sangat curious pasal2 agama.

Salam Ramadhan Al Mubarak

// Amirul Aimaduddin \\ berkata...

salam ramadhan ye!

syafika ibrahim berkata...

entry yg bemanfaat..salam ramdhan

Aimacomel berkata...

salam ramadhan jgk utk semua kt sini.. semoga ramadhan kali ni kita akan lebih kuat mengawal nafsu

Emma berkata...

Salam ramadhan ^^ dan selamat berpuasa.. sesungguhnya terdapat banyak kebaikan di bulan ramadhan :D

SyaaMazlan berkata...

semoga puasa ni memberi kita kesedaran , dan , menikmati, nikmat yang diberi Allah S.W.T :) INSYAALLAH :)

Chic Na berkata...

selamat berpuasa arif. semoga mendapat keberkatan. :)

Koding berkata...

Semoga Ramadhan tahun ini lebih baik daripada Ramadhan sebelumnya..

Unknown berkata...

Bukak puasa !

Unknown berkata...

Salam Ramadhan dan Selamat Berpuasa :D

P#eoniX berkata...

selamat berpuasa.....semoga dilimpahi hikmah dibulan yang mulia neh...heheheh...

Mime MF berkata...

salam ramadhan & selamat berpuasa yer:)

anak_ismail berkata...

Nice entri.. nway, selamat berpuasa! :D semoga puasa kali ni diberkati Allah.. :)

EMYR ASHRAFF berkata...

selamat menjalani ibadah puasa :)

iya berkata...

singgah semula....selamat berpuasa :)

Unknown berkata...

selamat berpuasa :)

E'in berkata...

selamat menyambut bln ramadhan.. :)

jal berkata...

salam ramadhan, 1st time datang sini tengok alexa rank blog ni, tinggi lah tabik spring...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Sponsor Post !