~mood : Diploma Elektronik Komunikasi - Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah , Shah Alam

Recent Posts

Like This Blog ?

Jumaat, 25 Februari 2011

Ikan Keli ? Keli Zat Babi ?

Assalamualaikum dan salam satu blogger. Petang-petang yang indah nie tetiba plak abgteror teringat kat keli. KELI?.....alah keli yang membesar dengan khasiat yang enak iaitu dari najis babi dulu tuh yang pernah menerjah ruang permasalahan kat Malaysia nih, lebih tepat dekat Perak. Keli Zat Babi namanya. Hehe. Lawakkan namanya. Tapi hukumnya dalam syariat Islam bukan lawak. Bende serius nih. Tapi ape tindakan kerajaan pastuh yer?....musykil gak nih. Cam takde ape-ape tindakan drastik jea pas tuh.  just bagitau keli tuh dapat zat babi pastuh?, tapi yang membeli ngan yang da makan tau ke? Ade lagik ke keli tuh? Takkan dah bunuh semua kan? Sepuluh kolam. Satu kolam mau ada 50,000 ekor paling kurang. Tu dulu, sekarang? Ada orang ambik tau lagi ke? Tak penah timbul lagik pun. Camnih jea la....bia kita sendiri jea yang pilih kalau nak makan ikan keli. Cara-caranya:


IKAN KELI YANG MAKAN BENDA HARAM
(kumbahan ladang babi/usus babi)

1. Kepala berbentuk 'V'
2. Bentuk badan mirip torpedo
3. Badan berwarna hitam berkilat
4. Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
5. Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
6. Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

IKAN KELI YANG BERSIH SUMBER MAKANANNYA
1. Kepala berbentuk 'U'
2. Bentuk badan tirus
3. Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
4. Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
5. Tiada warna kuning kelihatan diantara bawah kepala dengan badan
6. Digoreng tidak meletup dan halal dimakan.

Hmmm.....kaler macam tuh selalu nampak dekat Pasaraya Ekonomi kan? Yang dok dalam balang tuh. Macam selalu jea nampak. Ape-ape pun sesama la kita mencegah ok. Bende haram kalau masuk dalam badan nie samada kita sedar atau tidak tetap menjadi darah daging. Cegah jea sebelum parah.
 
sumber : AbgTeror

3 komen ! anda pula ?:

efa berkata...

thanks sb share benda ni yerp berguna btul sb sya suka mkn ikan keli hurm kena hati2 bab ni sb selalu beli kat orang kt umah dya ada kolam ikan keli...ok kot na?hurm...

~Arif~Asyraf~ berkata...

ylah2..btol tu...hati2 ya..

babyhhikmah berkata...

thx sbb bgtaw..dah taw tp cri2 nye ta taw...ape nak di kongsikan ttg kjadian alam..kongsikan di http://www.babyhhikmah.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Sponsor Post !