Recent Posts

Like This Blog ?

Rabu, 5 Januari 2011

APA ITU BUFFERED EARNING DAN METERED EARNING | SYOK-BLOGGER




Sebut pasal Nuffnang,pagi tadi saya dapat satu pertanyaan dari somebody melalui Formspring.Soalan dia lebih kurang macam ni :

"boleh x cik bean terangkan sikit macam mane kita nak jadikan campaign tu kepada buffered/metered earning ya??? sori la kalo soalan bodoh..i dah try googles n paham kan dalam blog2 senior n blog bean tp still kabur..macam paham..tp xpham sgt. tlg.."

Hehe,saya ada tulis pasal cara saya dapatkan buffered dari Nuffnang.Terus terang saya cakap dulu senang2 je kita boleh dapat buffered sebab bilangan blogger tak seramai hari ni.Eventraffik kita ciputpun kalau kena keyword memang akan dapat buffered berderet.Tapi sekarang bilangan blog dah bertambah so advertiser akan decide blog mana akan dapat buffered.

Sebelum tu meh saya cerita sikit perbezaan Buffred & Metered.

Buffered earning - Impression yang dibeli oleh advertiser pada sesebuah blog itu bergantung pada traffik blog tersebut.Lagi tinggi traffik blog tersebut mungkin akan menarik advertiser untuk letak bil iklan (impression).

Metered earning - Himpunan ataupun jumlah nilai kempen buffered yang telah tamat tarikhnya.

Bila kita dapat buffered apa yang penting adalah kita dapatkan traffik sebab earning buffered bukan macam kempen ads biasa dimana nilai earning ditentukan melalui klik sebab bufferedbukanlah satu kempen CPC (cost per click).Dan biasanya nilai earning dalam buffered ditentukan melalui nilai impression yang diberi oleh advertiser.Mungkin 1000 or mungkin 10000 bergantung pada traffik blog tu.Kalau ada klik pada kempen buffered itu maka ia adalah Bonus CTR iaitu 0.2% dari nilai buffered.Jadi bila buffered ni dah habis dan tamat impression nilai buffered earning akan dicampurkan dengan nilai CTR so bertukar menjadi metered.

Mak aiyh panjang berjla dah.Sekarang korang faham tak apa itu buffered apa itu metered.Bila korang dah faham kan so boleh saya proceed ke acara yang seterusnya iaitu cara2 untuk dapatkan buffered.Korang boleh fahamkan kat [sini] ataupun kalau tak faham saya terangkan lagi sekali.Apa yang penting dalam mengejar impian korang mendapatkan buffered ialah :

1) Update Survey Profile

Ni adalah profile korang sebagai Nuffnangers.Advertiser akan tengok benda ni dulu.Untuk korang menarik perhatian diorang supaya tabur zakat kat buffered earning korang perlu tulis something yang best2 pasal diri korang.Apa yang membuatkan korang unik dari orang lain.

Nak update profile survey macam ni :

Dashboard -> Edit Survey -. tulis apa yang korang suka

2) Update Blog Survey

Yang ni kedua terpenting.Benda ni menetukan hala tuju buffered tu ke arah mana.Adakah mencapai sasaran Perdana Menteri ke Wawasan 2020 ke tak.Dalam survey ni korang kene pilih betul2 apa yang ada dalam blog korang.Kalau korang banyak tulis pasal makanan maka pilihlahfood dan kalau korang banyak tulis pasal personal pilih personal.Jangan pilih ikut mood dan ikut suka sebab kalau tak kena Niche macam mana advertiser nak kasi korang buffered.

Nak Update Blog Survey macam ni ;

Dashboard -> Blog manager -> Update Survey -> Jawab soalan tu

Tu dua yang penting.Lepas dah buat benda2 kat atas tadi silalah beramah mesra dengan blogger lain.Bila korang beramah mesra maka traffik akan datang ke blog korang.Tapi korang kenalah tulis something yang best2 barulah traffik tetap akan datang ke blog.

Sumber : SuteraBlogger

4 komen ! anda pula ?:

PandoraBox berkata...

informasi yang bermanfaat...
selama ini yang aku tau soal SEO itu, yang terpenting adalah saling berkunjung,saling komen,dengan begitu otomatis kita dapat backlink dan traffic dari pengunjung lain.

TeriMakasih Arif.

pucheh berkata...

baru faham..terima kasih..hehehe

Browacana berkata...

Wah... ini la info yg di cari...:)

~Arif~Asyraf~ berkata...

ok2... welcome... juz sharing jep.. kata org "Sharing is Caring" hehe....ok..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Sponsor Post !